Crool
Webdesign

Het communicerende ziekenhuis

Als patiënt breng je liever geen tijd door in het ziekenhuis. Het liefst zat je gezond en wel thuis. Het beter maken van patiënten is dan ook een belangrijke taak van ziekenhuizen, maar lang niet de enige. Patiënten zijn mondiger en willen weten waar zij aan toe zijn. Dit maakt dat communicatie in de zorg steeds belangrijker wordt.

De zoektocht naar kwaliteit

De meeste patiënten kijken tegenwoordig op internet of via social media naar de kwaliteit van de zorginstelling waarnaar zij worden doorverwezen. De wijze waarop de zorginstelling met haar patiënten communiceert blijkt bij het bepalen van deze kwaliteit vaak van doorslaggevend belang. Patiënten wijzen op bereikbaarheid, toegankelijkheid en gastvrijheid als zij naar de kwaliteit van een zorginstelling worden gevraagd.

Digital signage en wachtverzachting

Door de patiënt op het juiste moment relevante informatie te bieden over bijvoorbeeld de wachttijden of de aanwezigheid van artsen, wordt de servicebeleving van de patiënt verbeterd. QYN heeft zich al diverse malen bewezen met het bieden van totaaloplossingen voor communicatie in de zorg. Zo wordt de patiënt via beeldschermen geïnformeerd over actuele wachttijden, terwijl hij daarnaast informatie zoals het nieuws of sportuitslagen tot zich kan nemen. Wachtverzachting wordt dat genoemd. Wachtverzachting kan ook worden ingezet om patiënten gerust te stellen en even aan iets anders te laten denken dan aan de redenen waarvoor zij naar het ziekenhuis zijn gekomen. Verder hebben de schermen natuurlijk een praktische functie, zo kan dynamische bewegwijzering de patiënt snel naar de juiste plek brengen en hem daar geruststellen dat hij ook echt op zijn bestemming is aanbeland.

Communicatie in de nazorg

Ook als de patiënt eenmaal thuis is, blijft communicatie in de zorg belangrijk voor het bepalen van de kwaliteitservaring. Zorginstellingen die de patiënt een communicatieplatform bieden om ervaringen uit te wisselen, worden vaker als transparanter en meer vertrouwd beoordeeld.