Gesprekstechnieken

Category Bedrijven

Tijdens het voeren van het gesprek valt er veel meer informatie uit iemand te halen dan uit de woorden die hij of zij zegt. Hiermee wordt bedoeld dat je niet alleen op de woorden die iemand verteld moet letten, maar ook op een hoop andere dingen. Zo is het belangrijk dat je let op de gesprekshouding die iemand heeft bijvoorbeeld. Wanneer deze persoon kortaf antwoord, en zelf geen vragen stelt kun je er van uitgaan dat deze persoon eigenlijk helemaal geen behoefte heeft aan een gesprek (met jou). Dit kan komen door omstandigheden, maar je kunt dit altijd natuurlijk gewoon vragen. Probeer hierbij niet direct iets te stellen, zoals ‘ik vind dat je kortaf bent’, maar ga voor de meer uitgedachte confrontatie. Zo kun je bijvoorbeeld stellen dat je merkt dat het gesprek niet geheel vlekkeloos verloopt, is hier een reden voor misschien? Met behulp van het lezen van de gesprekspartner kun je een hoop te weten komen wat niet direct met woorden wordt verteld. Heb je bijvoorbeeld gereageerd op een schuldhulpverlener vacature en ben je hiervoor op een gesprek uitgenodigd? Probeer dan de interviewer te peilen over het idee wat hij of zij van je heeft. Wanneer je merkt dat er enthousiasme is vanuit de interviewer of het bedrijf over jouw CV en motivatie, kun je dit beantwoorden door zelf veel initiatief te nemen. Hiermee geef je aan dat de vacature junior wmo consulent je aanspreekt, en je enthousiast wordt van wat de interviewer verteld. Dit kan voor jou misschien een beetje ‘over the top’ voelen, maar een interviewer kent jou niet zoals je bent in het dagelijks leven. Dit geeft dus alleen aan dat je veel interesse hebt in de vacature en geeft de interviewer ook dit gevoel. Hiermee behaal jij voordeel over andere respondenten die misschien niet zo enthousiast en proactief reageren op de interviewer.

https://professionalpartners.nl/