Hier zijn 5 gezonde groenten

Het lijdt geen twijfel dat met de toenemende bezorgdheid over gezond eten, we nu gelukkig leven in een tijd waarin verse groenten en fruit een belangrijk deel uitmaken van onze dagelijkse inname. Dus of u nu wilt afvallen, vasthouden of zelfs wat wilt aankomen, het wordt tijd om van groenten uw beste vriend te maken.

Maar nu we toch bezig zijn, is er een vraag die vaak in iemands hoofd opduikt en dat is of je de groenten rauw moet eten of ze eerst moet laten koken? Om u hierbij te helpen, hebben we een lijst samengesteld met items die u niet rauw mag eten – of in ieder geval direct nadat u de groenten online heeft gekocht. Onze beweringen zijn gebaseerd op de juiste redenen die door experts worden gegeven en daarom is wat hieronder wordt gesuggereerd ook wetenschappelijk bewezen.

1.  Aardappelen

Om te beginnen ieders favoriet: ongekookte aardappelen hebben niet alleen een slechte smaak, maar ze kunnen ook je spijsvertering verstoren. Dit komt omdat het ongekookte zetmeel van aardappelen een grote rol speelt bij het opzwellen van uw maag en ook tot gastronomische problemen kan leiden.

Daarnaast raden we je ook aan om weg te blijven van groene aardappelen, omdat ze grote hoeveelheden solanine bevatten die ook hoofdpijn en misselijkheid kunnen veroorzaken.

2.   Kruisbloemige Groenten

Met kruisbloemig verwijzen we naar die groenten die behoren tot de familie van bloemkool, Brussel, broccoli en spruitjes. Bijna al deze groenten bevatten het soort suiker dat niet alleen moeilijk verteerbaar is voor het lichaam, maar als je ze rauw gaat eten, loop je ook het risico op gastronomische problemen.

Aan de andere kant, als je de groente kookt met vergelijkbare suiker, wordt het gemakkelijk voor het lichaam om te verteren. Bovendien, als u ook schildklierproblemen heeft, is het opnieuw raadzaam om geen rauwe kruisbloemige groenten te eten, omdat dit uw toestand kan verslechteren.

3.   Franse bonen

Een ander item in de lijst dat we je ten strengste aanbevolen om niet rauw te eten, zijn sperziebonen. Er zijn enkele soorten, zoals hyacint of Lima, die schadelijke aminozuren bevatten. Het is dus het beste als u de bonen laat weken en het schadelijke gif verwijdert voordat u ze consumeert.

4.   Broccoli

Hoewel het een groente is die rijk is aan voedingsstoffen, is er geen enkele beperking op het feit of je het rauw moet eten of koken als je eenmaal online broccoli hebt gekocht. Het komt allemaal neer op persoonlijke voorkeur, want koken zal de antioxiderende werking van broccoli versterken, terwijl als je het rauw gaat eten, je nog steeds kunt genieten van de specifieke warmtegevoelige voedingsstoffen, zoals vitamine C en sulforafaan.

5.   Paddestoelen

In tegenstelling tot broccoli bieden champignons meer voedingsstoffen als je gaat eten nadat je er een heerlijk gerecht mee hebt gemaakt. Als je onze suggestie wilt volgen, kunnen de geroosterde, gebakken of gegrilde paddenstoelen een goede keuze zijn vanwege het hogere kalium gehalte dan de ongekookte. Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om roergebakken champignons toe te voegen aan pasta of pizza en een gezonde, smakelijke draai te geven aan waar de meesten van ons het meest van houden!