Crool
Image default
Auto’s en Motoren

Waar moet je op letten bij de aanschaf van een nieuwe laadkabel voor elektrische auto?

Om de accu van uw elektrische auto op te laden aan een laadpunt, heeft u een laadkabel voor een elektrische auto nodig. Een uitzondering is een laadpaal voor snelladen. Zo’n laadpaal heeft al een laadkabel, omdat daar een sterke stroom doorheen gaat. Waarop dient u bij aanschaf van een laadkabel op te letten? Daarover gaat dit artikel.

Accupakket

Een elektrische auto heeft geen verbrandingsmotor, maar een of meerdere elektromotoren. Elektromotoren worden van stroom voorzien met een accu. Voor een elektrische auto wordt een groot accupakket gebruikt, dat zich doorgaans in de bodem van een auto bevindt. Dat pakket dient voldoende capaciteit te hebben om aan de auto een acceptabele actieradius te geven. Zo’n pakket wordt opgeladen aan een laadpunt. Dat kan een publieke laadpaal zijn, maar ook privé laadpunt.

Type 1 en 2 aansluitingen

We maken hier onderscheid tussen type 1 en 2 aansluitingen. Dan praten we over de vorm van de connector. De openbare laadpalen in Nederland hebben normaliter een type 2 aansluiting. Dat type wordt ook voor auto’s gebruikt, maar daarnaast tevens type 1. Er bestaat ook een type 3, maar dat zult u buiten Frankrijk en Italië amper aantreffen. Voor gebruik in Nederland heeft de laadkabel aan het ene eind dus een type 2 connector. Welk type connector aan het andere eind van de laadkabel nodig is, hangt van uw auto af.

Een of drie fasen

We maken onderscheid tussen het laden met een of drie fasen. Een laadkabel met een connector van het type 1 is alleen geschikt voor het laden met een fase. De laadstroom kan 16 of 32 ampère zijn. Hoeveel ampères mogelijk zijn, hangt van uw auto af. Het type 2 connector kan voor het laden met zowel een fase als drie fasen worden gebruikt. Het voordeel van het laatste is dat het opladen korter duurt en de stroomverdeling beter is. Dan dient de auto daar echter wel geschikt voor te zijn. Het is dus niet zo dat elke auto met een type 2 aansluiting middels drie fasen oplaadt. Als dat laatste niet mogelijk is bij uw auto, dan gaat het laden niet sneller dan met een fase. Met een privé laadpunt aan huis is drie fasen laden in principe alleen mogelijk met een drie fasen netaansluiting. Om te weten welk type netaansluiting u heeft, kijkt u op de elektriciteitsmeter die zich in uw meterkast bevindt. Als daarop staat 220 of 230 V, dan heeft u een aansluiting met een fase. In het geval van een netaansluiting met drie fasen dan staat erop 380 V, 400 V, 3 × 220 V of 3 × 230 V. U kunt het ook lezen op de jaarrekening. Maar nogmaals, als uw auto niet kan worden geladen met drie fasen, dan maakt het type netaansluiting niet uit.

Accu-machine.nl

Uit het voorgaande zal duidelijk zijn geworden, dat er een diversiteit aan laadkabels bestaat. Er zijn immers twee typen connectoren, er kan met een of drie fasen worden geladen en de benodigde lengte afhangt van de positie van de connector op de auto. U kunt bij accu-machine.nl op basis van automerk en -model vinden welke kabel het beste is, zonder dat u teveel betaalt. Bijvoorbeeld een Volvo laadkabel heeft aan de autozijde een type 2 aansluiting. De meeste modellen van dat merk kunnen alleen met een fase worden geladen. Bij de Volvo XC40 kan dat met drie fasen. Een laadkabel voor BMW heeft ook een type 2 aansluiting aan de autozijde. Laden gebeurt met een fase, meestal met 16 A. Volkswagen laadkabels hebben aan de autozijde hetzelfde type connector als Volvo en BMW, namelijk type 2. Met hoeveel fasen een Volkswagen kan worden geladen, hangt van het model af. Zoals al is gezegd, kunt u voor uw auto op accu-machine.nl vinden welke laadkabel u nodig heeft.

https://www.accu-machine.nl/